Google plus

indkøbskurv
0 VARE(R) I ALT: 0,00 DKK

Mit barn vil ikke sove

Børns søvn: Hvorfor vil mit barn vil ikke sove?

Indhentning af nok søvn er afgørende for dit barns følelsesmæssige, fysiske og faglige trivsel. I perioder som eksempelvis efter ferien, hvor børnene skal tilbage til skolen/institutionen, er det stor overgang for børn og forældre. De forbereder sig til tidlige morgener og stramme tidsplaner. Den øvrige del af året kan ligeledes være en kamp for en alt for tidlig morgen vækning og børn, der ønsker at gå tilbage i seng. Korrekt mængde søvn er nøglen til stress frie sengetider og morgener. Men hvad er ordentlig søvn for børn? Og hvorfor vil mit barn ikke sove?

Hvor meget søvn er så nødvendigt?

Der er forskellige holdninger blandt eksperter til, hvor meget søvn børn har behov for. En tommelfingerregel er, at børn i alderen 5-12 år har brug for 10-12 timer søvn hver nat. Børn i alderen 12-18 år har brug for lidt mindre - 8,5-9,5 timer pr nat.

Et godt udhvilet barn klarer sig som regel bedre i skolen, har mere energi og følelsesmæssig stabilitet i løbet af dagen og en mere positiv holdning. Men alle børn er forskellige, og det er deres søvnbehov også. Det er vigtigt for forældre at vide, hvor meget søvn deres børn har brug for og gøre det, der skal til, for at få til at ske.

Hvad kan du gøre for at give børnene en bedre søvn?

Med en travl hverdag og de daglige krav til familierne er det en stor udfordring, at børnene hele tiden får den rette hvile, især hvis dit barn ikke vil sove. Der er flere ting, forældre kan gøre for at sikre, at børnene lever et harmonisk liv og også få den ordentlige hvile. Disse rutiner bør indledes i en tidlig alder og fortsatte gennem hele barnets ungdom. Her er nogle tips og tricks fra amerikanske studier i feltet om, hvordan børn falder bedst til ro.

  • At holde børnene beskæftiget er fantastisk til at opdrage et afbalanceret barn, men pas på med at over-planlægge. Forsøg på at begrænse dit barns aktiviteter i løbet af et skoleår. Vær opmærksom på, hvordan tidsplanen kommer til at påvirke din sengetids-rutine.
  • Tilbyd dit barn en let snack 90 minutter før sengetid for at muliggøre en ordentlig fordøjelse. Hold dig væk fra koffeinholdige eller sukkerrige snacks, og fokuser på let fordøjelig mad.
  • Lav en nedtrapningstid mellem lektier/ aktivitet og sengetid. Lad dit barn tage et bad eller lignende, så de slapper af og kan reflektere over deres dag.
  • Hvis lyset skal slukkes kl 8, bør de være oppe på deres værelse 30 minutter før for at begynde at falde til ro og forberede sig på sengetid.
  • Styr ned for elektronikken om natten. Ingen computere, videospil, mobiltelefoner, sms'er eller tv før sengetid. Min. en time før sengetid.
  • Læs et eventyr eller tilbring kvalitetstid sammen med dit barn, når de er i seng. Det er en fantastisk måde at bygge et stærkt bånd med dit barn og giver dem tid til at tale eller stille spørgsmål. Det holder dig 'tilsluttet "til deres liv.
  • Tilbyd børnene afslappende musik i en tidlig alder, især hvis de har svært ved at falde til ro og er hyperaktive ved sengetid. Det kan f.eks. en af lydbøgerne med eventyr fra stærkforlivet, men der findes også alternativer såsom bølgelyde eller lignende. Vælg noget, dit barn kan lide at lytte til.
  • Skab et trygt og behageligt ”rum” for børnene på sengen. Hvis de har en favorit tæppe eller bamse, så lad dem få det.
  • Vær konsekvent med sengetid, og prøv ikke at gøre undtagelser i rutinen. Børn elsker rutiner.
  • Sengetid kan være en rigtig givende tid, især med unge børn. Den danner positive vaner i en tidlig alder og gør livet lettere for familien, når de bliver ældre. Når et barn forstår behovet for ordentlig søvn og ser de positive effekter af at være godt udhvilet, vil de se ideen i at blive udhvilet, og det giver mulighed for balance, produktivitet og et sundt sind og krop.
Her på siden kan du finde lydbøger, der hjælper dine børn med at falde til ro og falde i søvn, og det kan være en hjælp, hvis dine børn er urolige ved sengetid.